6 manieren om uzelf te beschermen wanneer je een vakantiehuis huurt

Probeer je nog een zomervakantie te plannen voordat de bladeren vallen en de kinderen weer naar school gaan? Het huren van een vakantiehuis is vaak erg voordelig en zorgt voor veel plezier met familie en vrienden.

Vakantiewoningen geven je vaak wat meer vrijheid en opties. Je krijgt bijvoorbeeld vaak meer ruimte voor je geld dan in een hotelkamer en ze hebben meestal een keuken met huishoudelijke apparaten zodat je geld kunt besparen door maaltijden te bereiden. Ze kunnen uitstekend geschikt zijn voor grote groepen die samen reizen, bieden leuke extra voorzieningen en geven een gevoel van de lokale smaak van een gemeenschap.

Verhuur van vakantiewoningen brengt echter bepaalde risico’s met zich mee op persoonlijk, juridisch en financieel vlak. Hier zijn zes dingen die je moet overwegen om van het huren van een vakantiehuis een geweldige ervaring voor jouw gezin te maken:

  1. Maak gebruik van een betrouwbaar vakantieverhuurbedrijf dat een beschermingsbeleid en garanties biedt.

Sites die gespecialiseerd zijn in het verhuren van vakantiewoningen door huiseigenaren, zoals HomeAway™, Airbnb en FlipKey, bieden prikborden aan waarop huiseigenaren hun eigen woning als vakantiewoning kunnen plaatsen.

Veel (maar niet alle) van dit soort bedrijven bieden elementaire beveiligingsfuncties zoals achtergrond- en adrescontroles, ongecensureerde beoordelingen en systemen om berichten waarvan ze vermoeden dat ze frauduleus zijn, te markeren of te verwijderen. Veel van deze bedrijven geven je ook jouw geld terug voor ondermaatse verhuur en bieden extra vakantieverzekeringsopties, beschermingsplannen en garanties.

Sommige bedrijven zullen automatisch jouw geld teruggeven of een vervangend verblijf voor je vinden als je je realiseert dat de plaats niet is zoals geadverteerd wanneer je aankomt. Anderen hebben optionele garanties die je kunt kopen.

Geordende sites. Naast de bulletin board sites, kan je ook overwegen om te huren via een agentschap dat “gecureerde” vakantiewoningen beheert. Deze woningen zijn doorgelicht door de agentschappen en de agentschappen hebben contractuele verantwoordelijkheden tegenover jou als huurder.

Makelaarskantoren die vakantiewoningen beheren bieden gewoonlijk een beperkt aantal vakantiewoningen in specifieke regio’s aan. De huurprijzen van de agentschappen kunnen hoger zijn dan die van de vakantieverhuur prikborden, maar ze zijn een goede manier om veel van de risico’s van het huren van een vakantiewoning te minimaliseren.

  1. Controleer of vakantiewoningen legaal zijn waar je van plan bent te huren.

Sommige vakantiebestemmingen zoals New York en San Francisco hebben regels die huiseigenaren verbieden om woningen te verhuren voor termijnen korter dan een maand. Deze regels zijn bedoeld om de hotelbelasting te beschermen en een ruime voorraad permanente huisvesting voor de bewoners te garanderen. Sommige steden vervolgen huiseigenaren die de regels overtreden, terwijl andere proberen een vergunning te verlenen voor vakantieverhuur en belasting heffen op de huurders. Andere steden zijn nog aan het bepalen hoe zij met dergelijke vakantieverblijven moeten omgaan.

  1. Overweeg de gevolgen voor de verzekering.

Als je iemands huis of appartement huurt, wat gebeurt er dan als je persoonlijke bezittingen worden beschadigd of gestolen, iemand in jouw gezin gewond raakt of je het gehuurde goed beschadigt terwijl je daar bent? Veel hangt af van het feit of je een vakantieverzekering hebt afgesloten en hoe je verzekering jou dekt – en welk type vakantieverzekering de eigenaar op het eigendom heeft.

Huiseigenaren- of huurdersverzekering. Huiseigenaren polissen bieden regelmatig bescherming voor off-premise vernietiging of diefstal, die je bezittingen dekt. Als je huiseigenarenpolis geen bescherming buitenshuis biedt als onderdeel van de standaarddekking, kan je deze dekking mogelijk tegen een extra vergoeding aanschaffen. Controleer het aansprakelijkheidsgedeelte van je polis om jouw dekkingsniveau te bepalen voor ongevallen die buiten je huis gebeuren. Voor de zekerheid kan je contact opnemen met je verzekeraar, de huiseigenaar, het verhuurbedrijf en misschien zelfs een advocaat om de volledige dekking voor verschillende omstandigheden te verduidelijken.

De polis van de eigenaar van de huurwoning. Voor vakantiewoningen die door de eigenaar worden verhuurd, zullen de kosten van de huiseigenarenverzekering waarschijnlijk stijgen en kan het nodig zijn extra dekking aan te schaffen. De verzekeringsbehoeften zullen afhangen van hoe vaak de woning wordt verhuurd en voor hoe lang.

Voor een eenmalige korte termijn verhuur, kan een eenvoudige uitbreiding (bekend als een “endorsement”) worden toegevoegd aan de bestaande huiseigenaren beleid. Als de vakantiewoning daarentegen regelmatig wordt verhuurd, kan een afzonderlijke bedrijfsdekking of een verhuurderspolis vereist zijn. Hoewel sommige verhuurdiensten, zoals Airbnb en VRBO™, dekking bieden voor huiseigenaren, is het belangrijk om de kleine lettertjes te lezen om de limieten en uitsluitingen te bepalen.

  1. Ga na wie de huiseigenaar is.

Voordat je iets ondertekent of betalingen doet, moet je een beetje onderzoek doen om de eigenaar en de woning te leren kennen:

Vertrouw niet alleen op elektronische communicatie. Spreek met de huiseigenaar via de telefoon om je te helpen een gevoel voor hen te krijgen.
Vraag de eigenaren voor verwijzingen van andere huurders. Spreek ook met hen via de telefoon.

  1. Betaal slim.

Als je huurt via een bekende site of agentschap, moet je met een creditcard kunnen betalen. Creditcards bieden je de meeste bescherming tegen fraude en onterechte kosten. Als je geen creditcard kunt gebruiken, is je tweede keuze een online overboekingsdienst zoals PayPal, die ook enige bescherming tegen fraude biedt. Vermijd contante betalingen waar mogelijk.

  1. Controleer de woning zodra je aankomt.

Zodra je aankomt, ga door het pand op zoek naar iets gebroken, beschadigd of bijzonder versleten en laat de eigenaar of het agentschap meteen weten. Als er belangrijke problemen zijn, neem dan foto’s met datumstempel als bewijs. In de meeste gevallen zullen ze op de hoogte zijn van het probleem of je op je woord geloven. Let vooral op dingen die je de eerste dag misschien niet gebruikt, maar die een echte domper kunnen zetten op jouw reis als ze stuk zijn – verwarmings- en airconditioningsystemen, douches, kranen, toiletten, toestellen, deurknoppen en deursloten.